donderdag 4 oktober 2018

Sjors, Kaat en Odey waterfall boekje

De 2e creatie met de drie vriendjes Sjors, Kaat en Odey is een feit, het is een waterfall kaart geworden zodat ik weer alle vier de stempelsets gebruiken kon.


Dit keer heb ik er weer een filmpje van gemaakt.


Het model heb ik zelf van internet gehaald (you tube easy waterfall card van Mixed Up Craft), dus ik ben zeker niet uniek in het bedenken. Ik geef dan ook als tip mee, bekijk dit filmpje tijdens het maken, zodat alles duidelijk is. 
De maten zijn in hoogte x breedte en in cm  (ik heb de inches dus omgerekend) mocht je hem na gaan maken. 

Ik ben begonnen met een basiskaart van 11 x 28 (effen wit) en voor daar op designpapier van 10,5 x 13,5. Deze ril je in het midden op 14 cm. 

Dan komt de mechaniek kaart de eigenlijke waterfall (boekje) kaart in effen wit van 10 x 22. Deze ga je rillen op: 8,4 + 9,0 + 9,6 + 10,2+ 10,8 + 11,4 + 12. 


Dan maak je 6 (draai) kaartjes van 10 x 10 en ook 6 x design voor erop van 9,5 x 9,5.
En dan heb je ook nog een strip effen wit nodig van 2,5 x 24, en een extra stuk effen wit voor de extra versteviging van 9,8 x 11,4. en tot slot een stukje lint van 6 cm. 

Je kunt alle buitenste hoekjes afronden voor een mooi effect, maar het hoeft niet.

Oké dan gaan we nu de kaart in elkaar zetten (zie ook de foto hierboven). Je lijmt het hele tussenvlak in, telkens tussen je rillijnen, dan plaats je je eerste draaikaartje tegen de 11,4 rillijn aan dit is de 2e van rechts! Het 2e draaikaartje tegen de 10,8 lijn enz. Zorg ervoor dat ze mooi recht op elkaar komen. Laat het goed drogen. Nu ga je op de achterkant (het rechtse/grote vlak) het dubbelgevouwen lintje plakken, maak goed vast met sticky tape. Hierop komt je verstevigingskaartje van 9,8 x 11. Vouw nu alle lijnen nog even goed na, zodat je boekje straks goed kan draaien.

Nu komt even een lastig stukje. Leg je boekje voor je, klap de voorkant naar achteren, draai om, nu pak je die lange strip en vouw deze om de beiden buiten kanten. Er even tussen schuiven dus. Haal hem er weer af! Doe nu lijm (sticky tape mag ook) op het middelste vlak van de strip (flapjes omhoog) en lijm dit op de aangegeven plek, 12 mm van de kant (zie foto). Dan plak je je laatste draai pagina tegen je achterkant van dit 'boekje". 
Daarna draai je de achterkant en voorkant weer tegen elkaar vouw de flapjes dicht, doe nu aan de buitenkant lijm op de flapjes (pas op blijf op de flapjes) en plaats het geheel nu als een boekje tegen de vouwlijn van de grote basis kaart. Laat even drogen en voila nu kun je gaan decoreren.

Dit zijn mijn pagina's geworden:








Hoop dat jullie alles begrijpen, zo niet stuur me hieronder gerust je vragen, en kijk op youtube van Mixed Up Craft.

Ik had er weer veel plezier in om deze waterfall kaart te maken. En hoop dat jullie weer inspiratie hebben gekregen om ook de gave stempels van Carla Derks de gaan gebruiken. Ook bij HipHoi komen ze in het assortiment en vele andere winkels. 

Greetzzz Miriam







1 opmerking: